Din horisont udvider sig på en ø

Med Bornholms klipper, skove og natur danner øen et smukt bagtæppe for et efterskoleår, som vil skubbe til dine grænser, runde dig som menneske og klæde dig på til fremtiden.

Af: Lasse Lundberg Andreasen

»Man skal være villig til at flytte nogle grænser,« fortæller forstander for Bornholms Efterskole Rasmus Kvist, når han skal pege på en vigtig forudsætning for de unge, som begynder på skolen.

Ifølge forstanderen er det er ikke et krav, at eleverne skal være fuldbårne friluftsmennesker eller klatreeksperter for at tilbringe et efterskoleår på Bornholms Efterskole. Men det er dog en stor fordel, hvis de på forhånd har gjort sig klar, at i løbet af skoleåret kan de komme i situationer, som kræver vilje til at være modig. Måske er der langt ned fra en klippe eller måske er mountainbike-turen fysisk krævende. Måske kræver et foto, at man finder den helt rigtige location. Udfordringer er der nemlig mange af i løbet af skoleåret.

Kom tæt på Bornholms natur

Adventure-linjen er en af i alt tre linjefag på Bornholms Efterskole. Her stifter eleverne bekendtskab med moduler som f.eks. klatring, kajaksejlads og vandring. Filosofien bag adventure-linjen er, at den natur, som skolen ligger lige midt i, er udgangspunkt for alle aktiviteterne. Rapelling, hvor man firer sig ned af stejle flader, er f.eks. en naturlig del af at være i det fri, når det fri vel at mærke er en klippeø med stejle klippevægge.

Også den ekstremt hårde klatreform coast steering står f.eks. på skemaet på Bornholm. Her begynder klatreturen nede i vandet. Og så gælder det ellers om at klatre op på klipperne med våde hænder og vanddryppende udstyr. Klatreformen stiller store krav til styrke og teknik, men i lige så høj grad kræver det et køligt overblik, når klatreruten også fører eleverne gennem ret så smalle sprækker i klipperne.

Skolen er kendt for den meget attraktive adventure-linje. Alligevel bruger Rasmus Kvist og hans kollegaer meget tid på at fortælle kommende elever, hvad adventure og de øvrige linjer indeholder.

»Inden eleverne melder sig ind på skolen, gør vi meget ud af at fortælle dem, hvad de kan forvente, og også hvad vi forventer af dem. Mange prøver at være hos os en weekend på et camp-ophold, hvor de oplever lidt af, hvordan hverdagen er herovre. På den måde får de mulighed for at mærke, hvad vi er for en skole. Og som regel melder de sig ind, når først de har prøvet at være her.«

Få fart på din mountainbike

Mountainbike-sporten har for alvor fået danskere til at komme ud og nyde naturen. Og Bornholms natur er som skabt til sporten. På mountainbike-linjen er der fokus på at dygtiggøre sig i sportens tekniske elementer og opbygge den nødvendige fysik. Linjefaget er udviklet sammen med Christian Terry, som er en af dansk mountainbikes store kapaciteter. Ud over at have skabt linjefaget underviser han også eleverne på linjen.

»Det er en stor fordel for os at have en underviser som Christian Terry på vores skole. Han er med til at skrive lærebøgerne om montainbike i disse år, og så er han også en del af teamet, der laver mountainbike-sporene på Bornholm,« påpeger forstanderen.

Eleverne får desuden erfaring med at instruere og lede grupper af mountainbike-kørere og et førstehjælpskursus.

Mediefag med fokus på kreativitet og faglighed

Efterskolens tredje linje stiller skarpt på de kompetencer, medieskolerne efterspørger, når de optager unge på uddannelserne.

»Vi har været i dialog med gymnasie- og erhvervsuddannelserne NEXT Copenhagen og hørt, hvad de kunne tænke sig, at deres elever havde af forudsætninger, når de bliver optaget på uddannelserne til f.eks. fotograf eller mediegrafiker. Ud fra den viden har vi skabt medielinen med bl.a. det formål at gøre vores elever så velforberedte til uddannelserne som muligt,« fortæller Rasmus Kvist.

For at kreativiteten kan spire skal håndværket være i orden. Derfor er lyssætning på skoleskemaet sammen med f.eks. kamerateknik. Med et større kendskab til teori og basale mediefærdigheder rejser eleverne fra Bornholm med et sæt redskaber, som kan hjælpe dem videre, hvis mediefaget også skal præge tiden efter opholdet på efterskolen.

Tid til fællesskab

Bornholms Efterskole

Efterskolen er placeret midt i skoven og tæt på stranden og havet. Her er der ro og tid til fordybelse, samtidig er der masser af muligheder for fysisk og kreativ udfoldelse. Fokuser er på høj faglighed og trivsel. Fællesskabet er bærende, men der er samtidig fokus på den enkelte.

KONTAKT:
Bornholms Efterskole
Haslevej 103, 3700 Rønne
Tlf: 56 95 13 43
Mail: info@bornholmsefterskole.dk
bornholmsefterskole.dk

Efterskolens fokus på oplevelser i naturen står ikke i modsætning til at være en skole med et digitalt aftryk. Det oplever eleverne f.eks. ved, at alle får udleveret en Macbook ved skoleårets begyndelse. Men der er samtidig klare regler for, hvornår computer og mobiltelefoner kan bruges, og hvornår de ikke kan. For først og fremmest handler skoleåret om at være sammen med andre.

»De nære relationer betyder vildt meget for os,« fortæller Rasmus Kvist og fortsætter.

»De nære relationer mellem lærer og elever opstår bl.a. når vi er ude i naturen. Og de nære relationer bygger vi videre på, når vi har almindelig undervisning på skolen. Eller når vi har brug for at tale med eleverne om ting i deres liv, som ikke lige handler om skolearbejde.«

Men også nærheden mellem elever er, ifølge forstanderen, en afgørende del af opholdet.

»Ude i naturen oplever de jo også, hvordan fællesskabet kan være med til at støtte op om hver enkel elev. De oplever, at deres kammerater hjælper dem. Det er faktisk en meget vigtig lektion, at alle kan lære at skabe gennem et forpligtende fællesskab. Vi er en skole, hvor du kan finde dig selv, og det gør du nogle gange i selskab med andre.«